Social Role Valorization and The English Experience

Social Role Valorization and The English Experience

by David G Race

The contribution of ‘normalization’ to combating devaluation has been widely recognized, and this concept has become a major force in community care services in the 1980s and 1990s.

One of the most prominent thinkers in the field, Professor Wolf Wolfensberger, developed his version of normalization in the 1980s into the new concept of social role valorization in the 1980s into the new concept of social role valorization (SRV). His thinking developed social role valorization into a theory that fits into the realm of empirical scientific enquiry.

$30.00
APPEAR: Observing, Recording and Addressing Personal Physical Appearance by Means of the APPEAR Tool

APPEAR: Observing, Recording and Addressing Personal Physical Appearance by Means of the APPEAR Tool

Wolf Wolfensberger (2009)

Personal appearance is one of the most powerful influences on how a person will be perceived and treated by others. The more a person presents a positively valued appearance, the more likely it is that the person will be responded to positively and treated well. But the appearance of many members of societally devalued classes (such as the handicapped, the poor, and members of oppressed minorities) tends to be image degrading.

$10.00
Évaluation de la Qualité des conditions  et expériences de vie – QCEV (2e édition)

Évaluation de la Qualité des conditions et expériences de vie – QCEV (2e édition)

Ce qui est mesuré attire l’attention et ainsi, l’évaluation de la Qualité des conditions et expériences de vie (QCEV prononcé “ KEV ”) évalue si l’intervention fait une différence réelle et tangible dans la vie des clients d’un service. Le but de l’intervention est de permettre à la personne de mener une vie pleine et de bénéficier des bonnes choses de la vie.

$15.00
Looking After Children - A practitioner’s Guide

Looking After Children - A practitioner’s Guide

Looking After Children is an assessment and planning approach for children and youth in out of home care, first developed in the UK and since 1997 adapted and used increasingly in Canada, particularly in Ontario. The approach is developmental and strengths-based. The Assessment and Action Record (AAR), the core clinical tool, provides the basis for an in-depth assessment interview which then leads to a comprehensive care plan. The AAR is computerized and provides the possibility of data aggregation, and the recent revision allows for comparability among Canadian children as assessed by the National Longitudinal Survey of Children and Youth (NLSCY).

$30.00
S’occuper des enfants - Guide de l’intervenant

S’occuper des enfants - Guide de l’intervenant

S’occuper des enfants (SOCEN, traduction française de Looking After Children – LAC) est une approche basée sur l’évaluation des besoins des enfants confiés à un milieu substitut (famille d’accueil, foyer de groupe, centre de réadaptation). L’approche SOCEN a d’abord été développée au Royaume-Uni et est, depuis 1997, de plus en plus utilisée au Canada, notamment en Ontario, où elle a été généralisée, et au Québec. Elle s’inscrit dans une perspective développementale, basée sur les forces de l’enfant. Le Cahier d’évaluation et de suivi (CÉS), l’outil clinique au cœur de l’approche SOCEN, sert de guide pour réaliser une entrevue en profondeur permettant d’évaluer les besoins de l’enfant afin de rédiger ensuite un plan d’intervention complet. Les informations colligées dans le CÉS sont numérisées, puis transférées dans des banques de données, ce qui permet de dresser un portrait détaillé des cohortes d’enfants placés aux cohortes d’enfants de la population canadienne étudiées dans l’Enquête longitudinale nationale sur les enfants et les jeunes (ELNEJ).

$30.00
Governing for Results

Governing for Results

This book provides a comprehensive guide to effective governance for board members and their senior executives. The author offers a new framework for understanding boards and proposes practices that boards can use to fulfill their stewardship responsibilities strengthen board performance and improve organizational effectiveness. The book discusses the basics of governance - what it is and why it matters; essential duties and liabilities of the board and its members; and the essentials of an effective board/management partnership.

It provides detailed guidance on the seven primary areas of board responsibility: i) mission and planning; ii) financial stewardship; iii) human resources stewardship; iv) performance monitoring and accountability; v) community representation and advocacy; vi) risk management; and, vii) managing 'critical events' and 'transitional phases'. It discusses the legal structure of nonprofits, who owns them and how to organize for accountable governance.

$40.00
Pour une gouvernance qui donne des résultats : rôles, responsabilités et relations du conseil d'administration

Pour une gouvernance qui donne des résultats : rôles, responsabilités et relations du conseil d'administration

Mel Gill (2007)

Une bonne gouvernance repose sur les sept principes fondamentaux d’une gouvernance démocratique à savoir : i. la légitimité, ii. l’engagement, iii. la gestion responsable. iv. l’éthique. v. la transparence, vi. la prévisibilité, et vii. l’imputabilité. Avec une bonne dose de bon sens pour ce qui touche la création de structures efficaces susceptibles de les aider à vaquer à leurs responsabilités, la plupart des conseils d’administration, par de saines pratiques en matière de croissance, de gestion et de prise de décisions ainsi que par une culture interne constructive, réussiront à cheminer sur la voie de l’excellence en matière de gouvernance et  de rendement.

$20.00
A Quarter-Century of Normalization and Social Role Valorization: Evolution and Impact

A Quarter-Century of Normalization and Social Role Valorization: Evolution and Impact

Robert J. Flynn and Raymond A. Lemay (1999)

During the late 1960s and 1970s, Normalization and Social Role Valorization (SRV) enabled the widespread emergence of community residential options and then provided the philosophical climate within which educational integration, supported employment, and community participation were able to take firm root.

$40.00
The Affirmative Enterprise

The Affirmative Enterprise

Social enterprises are created specifically to provide permanent jobs, competitive wages, career tracks and ownership opportunities for people who are disadvantaged, whether it be mentally, physically, economically or educationally. The author of this book, John DuRand of Minnesota Diversified Industries, created the concept in 1973 and simultaneously emphasized the importance of a blended work force. The employees for an affirmative business might include people who are developmentally disabled, chronically mentally ill, recovering substance abusers, former convicts, visually impaired, physically challenged, or grappling with some other disadvantage. In the United Kingdom, an affirmative business is known as a “social firm.”

$25.00
Une vraie vie

Une vraie vie

AI Etmanski (2005)

Ecrit sans gueule de bois, dans des mots simples, directs, émouvants, Al Etmanski nous offre une vision de parents de ce qu’est une vraie vie, une bonne vie, pour leur enfant handicapé.

De nombreuses familles dont un des membres est handicapé, ont longtemps pensé que les services mis sur pied, financés et gérés par les programmes gouvernementaux depuis 15 ans dans leur communauté pourraient répondre à leurs besoins, et surtout assurer à leurs proches des vies de qualité. Force leur est de constater que, bien souvent, ces services ne sont pas à la hauteur de leurs attentes, de leurs espoirs.Les systèmes de services ne seront jamais vraiment à la hauteur des attentes des parents.

$30.00